Maszyna wyciągowa dwubębnowa. Wybudowana w 1913 r. w Zakładach Zieleniewskiego w Krakowie. Zabudowana w latach 50- tych w kopalni. Kilkakrotnie przebudowana pracowała do 2004 r. Interesującym elementem tej maszyny jest przekładnia Citroena o "zetowym" kształcie zębów. Oficjalna wersja Citroena pozatwierdza pochodzenie przekładni i mówi ona o zakupie patentu przez pewnego człowieka w Polsce. To właśnie Andre Citroen będąc w wojsku przebywał w Polsce gdzie po raz pierwszy zobaczył koła zębate o daszkowym uzębieniu pracujące w zakładach tekstylnych i kupił patent na ich produkcję. Po powrocie do Paryża w 1902 r. zaczął produkcje i opatentował koła o tym zarycie. Andre osobiście opatentował logo firmy. I już wiadomo skąd wziął się znaczek na samochodach Citroena.
Photo by:KrzysztofKudowa° - Creation date: 2019-12-14 12:23:24
- Number of photo views: 335
11 listopada 2019