MENU
Katastrofa kolejowa na stacji w Rębiszowie.

Podpis: 9 sierpnia [1925 r.] w Rębiszów [niem. Rabishau] zderzyły się dwa pociągi towarowe. 3 kolejarzy straciło życie, 2 zostało ciężko rannych.

Fot. Hübner, Hirschberg i. Schles.
"Der Wanderer im Riesengebirge", 1925, nr 9

W niedzielę rano, około godz. 3:45 na pociąg towarowy, który przyjechał z Jeleniej Góry [Hirschberg] i na stacji w Rębiszowie [Rabishau] był w trakcie rozrządzania, najechał inny pociąg towarowy, jadący z tego samego kierunku. Panowała wyjątkowo gęsta mgła, przez którą maszynista drugiego pociągu najprawdopodobniej stracił orientację, nie zauważył sygnału stop i wjechał w przetaczany skład kolejowy. Zderzenie nastąpiło z niewyobrażalną siłą, huk niósł się na odległość. Elektryczna lokomotywa i pierwsze wagony pociągu, który wtoczył się na stację, najechały na ostatnie wagony stojącego tam pociągu całkowicie je wgniatając i tworząc bezładne rumowisko. Wagon cysterna został wypchnięty w górę ponad inne wagony. Wyciekający olej zaczął dymić i początkowo podejrzewano pożar, co się jednak na całe szczęście nie potwierdziło. Pośród wraków wagonów znalazła się obsługa nadjeżdżającego składu towarowego. W wagonie bagażowym przebywał maszynista rezerwowy Schammel oraz starszy konduktor Wüttig z miejscowości Schlauroth koło Görlitz. Zostali zakleszczeni w wagonie, który został postawiony pionowo, a jego dach przygniotła lokomotywa pociągu, który wjechał na stację. Oboje ponieśli śmierć. Lżejszych obrażeń doznał konduktor Kuttner oraz maszynista Gude, oboje zamieszkali w Schlauroth. Po udzieleniu im pierwszej pomocy zostali przetransportowani do Görlitz.
Pociągi ratunkowe z Jeleniej Góry [Hirschberg], Gryfowa [Greiffenberg], Lubania [Lauban] oraz Węglińca [Kohlfurt] i Görlitz natychmiast przybyły na miejsce i pod kierownictwem wyższych urzędników kolejowych zajęły się usuwaniem skutków wypadku. Prace okazały się nadzwyczaj trudne. Całe zastępy pracowników skupiły się najpierw na udrożnieniu torów w takim stopniu, aby docelowo poprzez przesiadkę umożliwić warunkowy ruch pociągów. Jednocześnie w pośpiechu pracowano nad położeniem torów awaryjnych. Wielokrotnie musiano użyć palnika, aby rozdzielić elementy żelazne oraz wagony, które zgniecione zostały z niewyobrażalną siłą. Wytężone prace trwały jeszcze w poniedziałek i wtorek. Wszystkie ciała uwięzione pod zwaliskiem zostały wydobyte. Również zwłoki maszynisty pociągu stojącego na stacji, który do poniedziałku uchodził za zaginionego, zostały znalezione. Próbował ratować się wyskakując z lokomotywy, jednak został przywalony przewracającymi się wagonami oraz ich zawartością.
Oprócz elektrycznej lokomotywy uszkodzonych zostało 59 wagonów towarowych, a 12 z nich zostało zniszczonych w takim stopniu, że nie udało się odczytać ich oznaczeń. Mieszkańcy regionu w tysiącach ściągali aby obejrzeć skutki tragicznej katastrofy, co przełożyło się na pokaźne zyski miejscowych przedsiębiorców.

(Opis chrzan233 na podstawie: Polkwitzer Stadtblatt z 12 sierpnia 1925, Warmbrunner Nachrichten z 12 sierpnia 1925, Warmbrunner Nachrichten z 22 sierpnia 1925, Chronik von Rabishau / Rębiszów, oprac. Ullrich Junker, 2018)


Dodał: chrzan233° - Data: 2021-08-30 22:59:44 - Odsłon: 647
09 sierpnia 1925


  • /foto/5920/5920621m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/319/319869m.jpg
    1903
  • /foto/4770/4770256m.jpg
    1906
  • /foto/3756/3756314m.jpg
    1907 - 1912
  • /foto/3756/3756315m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/3667/3667729m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3756/3756316m.jpg
    1920
  • /foto/319/319866m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5788/5788116m.jpg
    1925
  • /foto/8135/8135570m.jpg
    1934
  • /foto/8746/8746897m.jpg
    1940
  • /foto/407/407194m.jpg
    2011
  • /foto/5583/5583214m.jpg
    2015
  • /foto/9592/9592940m.jpg
    2021
  • /foto/9592/9592942m.jpg
    2021
  • /foto/9592/9592944m.jpg
    2021
  • /foto/9592/9592949m.jpg
    2021
  • /foto/9592/9592964m.jpg
    2021

Jeleniogórska Biblioteka Cyfrowa

Poprzednie: Internat Zespołu Szkół w Lubomierzu (d. klasztor urszulanek) Strona Główna Następne: Pławna Dolna